Προστασια για τα ναυαγια στο βυθο της θαλασσας
Εγκρίθηκε από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και εντάσσεται στο ΕΣΠΑ
Το σκαρί του πλοίου που ναυάγησε στο λιμάνι της Ρόδου τον 13ο αιώνα
Ναυάγιο του 13ου αιώνα, που βρίσκεται στο βυθό του λιμανιού της Ρόδου, το μόνο στην ανατολική Μεσόγειο που σώζει το ξύλινο κήτος του, πρόκειται να προστατευθεί από διάφορους «εχθρούς» που το απειλούν, με τον εγκιβωτισμό του σε έναν μεταλλικό κλωβό.
Η ιδέα αποτελεί πρόταση των ΤΕΙ Αθηνών στο πλαίσιο προγράμματος για την «Διάσωση ξύλινων ναυαγίων στο Μεσογειακό θαλάσσιο οικοσύστημα: ανάπτυξη και εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων για την κατά χώραν προστασία τους» και παρουσιάστηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο και την ενέκρινε.
Το πρόγραμμα υλοποιείται μέσω του ΕΣΠΑ και στοχεύει, όπως είπαν ο αρχαιολόγος κ. Γ. Κουτσουφλάκης και η εκπρόσωπος των ΤΕΙ κυρία Μπούρλου στη διατήρηση του ένυδρου ξύλου σε περιβάλλοντα χαμηλής και υψηλής υδροδυναμικότητας. Στο ίδιο πρόγραμμα άλλωστε είναι ενταγμένο και το ναυάγιο της Ζακύνθου του 16ου αιώνα, για την προστασία του οποίου έχει επιλεγεί εδώ και μερικά χρόνια η κάλυψη με γεωΰφασμα, κάτι το οποίο έχει κριθεί ως αποτελεσματικό.
Σε απόσταση μόλις 70 μέτρων από τον προβλήτα του λιμανιού βρίσκεται το ναυάγιο της Ρόδου με σωζόμενο μήκος που φτάνει τα 20,7 μέτρα. Εκτός από τους θαλάσσιους μικροοργανισμούς όμως, που το καταστρέφουν αργά αλλά σταθερά, κινδυνεύει ιδιαίτερα από τις άγκυρες των μεγάλων πλοίων που φθάνουν στο νησί. Γι’ αυτό επιλέχθηκε η μέθοδος του εγκιβωτισμού ενώ στη συνέχεια θα σκεπαστεί και πάλι από υλικά του περιβάλλοντος.
Να σημειωθεί εξάλλου ότι σε όλο το λιμάνι βρίσκονται ναυάγια, όπως αυτό από το οποίο ανελκύσθηκε ο περίφημος θησαυρός της Ρόδου με 4.000 χρυσά κοσμήματα και νομίσματα, κυρίως οθωμανικά αλλά και ρωσικά, πορτογαλικά κ.ά. Βάσει αυτών μάλιστα θεωρείται ότι προήλθαν από ναυάγιο του 18ου αιώνα. Ενα άλλο ναυάγιο με κανόνια και ξίφη του 15 ου ή 16ου αιώνα βρίσκεται επίσης στην ίδια περιοχή.
Οσον αφορά το ναυάγιο της Ζακύνθου, το οποίο βρίσκεται λίγο έξω από το λιμάνι σε βάθος 10 μέτρων, διατηρεί τον ξύλινο σκελετό του σε ικανοποιητικό βαθμό, κάτι που βοηθά στην κατανόνηση της ναυπηγικής του. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει από το φορτίο του το πλοίο είχε ξεκινήσει από κάποιο λιμάνι του Αιγαίου με προορισμό πιθανόν κάποια ιταλική ή γαλλική μεσογειακή πόλη, ίσως μάλιστα και την Ζάκυνθο.
Η ιδέα αποτελεί πρόταση των ΤΕΙ Αθηνών στο πλαίσιο προγράμματος για την «Διάσωση ξύλινων ναυαγίων στο Μεσογειακό θαλάσσιο οικοσύστημα: ανάπτυξη και εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων για την κατά χώραν προστασία τους» και παρουσιάστηκε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο και την ενέκρινε.
Το πρόγραμμα υλοποιείται μέσω του ΕΣΠΑ και στοχεύει, όπως είπαν ο αρχαιολόγος κ. Γ. Κουτσουφλάκης και η εκπρόσωπος των ΤΕΙ κυρία Μπούρλου στη διατήρηση του ένυδρου ξύλου σε περιβάλλοντα χαμηλής και υψηλής υδροδυναμικότητας. Στο ίδιο πρόγραμμα άλλωστε είναι ενταγμένο και το ναυάγιο της Ζακύνθου του 16ου αιώνα, για την προστασία του οποίου έχει επιλεγεί εδώ και μερικά χρόνια η κάλυψη με γεωΰφασμα, κάτι το οποίο έχει κριθεί ως αποτελεσματικό.
Σε απόσταση μόλις 70 μέτρων από τον προβλήτα του λιμανιού βρίσκεται το ναυάγιο της Ρόδου με σωζόμενο μήκος που φτάνει τα 20,7 μέτρα. Εκτός από τους θαλάσσιους μικροοργανισμούς όμως, που το καταστρέφουν αργά αλλά σταθερά, κινδυνεύει ιδιαίτερα από τις άγκυρες των μεγάλων πλοίων που φθάνουν στο νησί. Γι’ αυτό επιλέχθηκε η μέθοδος του εγκιβωτισμού ενώ στη συνέχεια θα σκεπαστεί και πάλι από υλικά του περιβάλλοντος.
Να σημειωθεί εξάλλου ότι σε όλο το λιμάνι βρίσκονται ναυάγια, όπως αυτό από το οποίο ανελκύσθηκε ο περίφημος θησαυρός της Ρόδου με 4.000 χρυσά κοσμήματα και νομίσματα, κυρίως οθωμανικά αλλά και ρωσικά, πορτογαλικά κ.ά. Βάσει αυτών μάλιστα θεωρείται ότι προήλθαν από ναυάγιο του 18ου αιώνα. Ενα άλλο ναυάγιο με κανόνια και ξίφη του 15 ου ή 16ου αιώνα βρίσκεται επίσης στην ίδια περιοχή.
Οσον αφορά το ναυάγιο της Ζακύνθου, το οποίο βρίσκεται λίγο έξω από το λιμάνι σε βάθος 10 μέτρων, διατηρεί τον ξύλινο σκελετό του σε ικανοποιητικό βαθμό, κάτι που βοηθά στην κατανόνηση της ναυπηγικής του. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν προκύψει από το φορτίο του το πλοίο είχε ξεκινήσει από κάποιο λιμάνι του Αιγαίου με προορισμό πιθανόν κάποια ιταλική ή γαλλική μεσογειακή πόλη, ίσως μάλιστα και την Ζάκυνθο.
πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου