Γνωμοδότηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για ξεναγούς, συντηρητές έργων τέχνης και πωλητές

Στη δημοσιότητα η γνωμοδότηση

Τι προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού για ξεναγούς, συντηρητές έργων τέχνης και πωλητές

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη 01 Φεβρουαρίου 2012

Δημοσιοποιήθηκε η γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού σχετικά με τα αιτήματα του υπουργείου Πολιτισμού, για τα επαγγέλματα του συντηρητή έργων τέχνης και αρχαιοτήτων, του αρχαιοπώλη-εμπόρου νεότερων μνημείων και του ξεναγού.

Οι σχετικές γνωμοδοτήσεις θα δημοσιευθούν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.


Αναλυτικά, η Επιτροπή γνωμοδότησε ότι:


- Για το επάγγελμα του αρχαιοπώλη-εμπόρου νεότερων μνημείων συντρέχουν επιτακτικοί λόγοι υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος, και κυρίως της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και πληρούται η αρχή της αναλογικότητας για τη διατήρηση προηγούμενης διοικητικής άδειας.


Ωστόσο, θα πρέπει να εξεταστεί η άρση του γεωγραφικού περιορισμού για την ίδρυση και λειτουργία αρχαιοπωλείων αποκλειστικά σε πόλεις που εδρεύουν συγκεκριμένες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΤ, καθώς από τα στοιχεία που προσκομίσθηκαν, δεν φαίνεται να πληρούνται τα κριτήρια της αρχής της αναλογικότητας για τη διατήρηση των περιορισμών, αφού η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μπορεί να εξυπηρετηθεί και με ηπιότερα μέτρα.


Επίσης, συνέστησε την επανεξέταση του περιορισμού περί ασυμβίβαστου στην άσκηση του επαγγέλματος του αρχαιοπώλη και του συλλέκτη, ώστε να τεκμηριωθεί επαρκώς και ειδικώς, η τυχόν ανάγκη διατήρησης του σχετικού περιορισμού, αλλά και την περαιτέρω επανεξέταση τυχόν προαπαιτούμενων για την αδειοδότηση του αρχαιοπώλη, εμπόρου νεοτέρων μνημείων και δημοπράτη (π.χ. βάσει συγκεκριμένης προϋπηρεσίας) για την αποφυγή de facto περιορισμών στην πρόσβαση στο επάγγελμα.


- Για το επάγγελμα του ξεναγού, μολονότι αποσύρθηκε το αίτημα για εξαίρεση, η Επιτροπή συνέστησε, η εγγραφή στο μητρώο και η έκδοση του δελτίου ταυτότητας ξεναγού να πραγματοποιείται εντός εύλογου χρόνου (και το αργότερο μέχρι τη συμπλήρωση του τριμήνου από την αναγγελία), προκειμένου να μην λειτουργεί η εν λόγω διατύπωση, ως κεκαλυμμένος περιορισμός προηγούμενης διοικητικής άδειας.


Πρότεινε, επίσης την επανεξέταση των προϋποθέσεων άσκησης του επαγγέλματος του ξεναγού, προκειμένου να επιτευχθεί, η κατ' ουσίαν άρση περιορισμών στην πρόσβαση στο επάγγελμα, αφού η υπάρχουσα προϋπόθεση κατοχής διπλώματος μόνο της Σχολής Ξεναγών του ΟΤΕΚ, κατ' αποκλεισμό άλλων πτυχιούχων με εξειδικευμένες γνώσεις (π.χ. Ιστορικοί- Αρχαιολόγοι) δεν πληροί τα κριτήρια της αναλογικότητας.


Περαιτέρω, στο βαθμό που το ρυθμιστικό πλαίσιο άσκησης του επαγγέλματος ενέχει αδικαιολόγητους γεωγραφικούς περιορισμούς και καθορισμό κατώτατων αμοιβών, επισήμανε, ότι οι όποιοι προϋφιστάμενοι περιορισμοί έχουν αυτοδικαίως καταργηθεί σε εφαρμογή του ν.3919/2011.


- Για το επάγγελμα του συντηρητή έργων τέχνης και αρχαιοτήτων έκρινε ότι συντρέχουν επιτακτικοί λόγοι υπέρτερου δημοσίου συμφέροντος και κυρίως της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και πληρούται η αρχή της αναλογικότητας για να διατηρηθεί η έκδοση προηγούμενης διοικητικής άδειας, αφού η προηγούμενη αδειοδότηση βαρύνει πλέον μόνο την κατηγορία των συντηρητών που ασκούν εποπτεία του έργου, και όχι τους λοιπούς τεχνικούς και τεχνίτες συντήρησης.

Σχόλια